Oleh : Ramlan Nordin
A.
Ciri-ciri
Guru Yang Berkesan
Mengikut Kim dan Kellough (1995) untuk menjadi
seorang guru yang berkesan,
seseorang itu mesti mahir di dalam membuat keputusan yang tepat pada sebarang
keadaan. Keputusan yang tepat dapat dibuat sekiranya seseorang guru itu
memiliki perkara-perkara berikut: (1) Akal budi (2) Kepintaran (3) Ilmu tentang
kurikulum dan pedagogi (4) Kesanggupan untuk ditegur dan diperbetulkan
kelemahannya dalam aspek pengajaran melalui refleksi diri supaya menjadi guru
contoh. Di samping itu juga, seorang guru yang cekap seharusnya memiliki 21
sifat-sifat berikut:
1.
Guru memiliki ilmu tentang matapelajaran atau
perkara yang di ajar. Ini bermakna seseorang guru itu perlu mengetahui tentang
fakta, konsep, prinsip dan kemahiran yang berkaitan dengan perkara atau
matapelajaran yang diajar.
2.
Guru masih aktif sebagai ahli profesional
keguruan, membaca jurnal, berbincanga dengan rakan sekerja, sentiasa
mempertingkatkan kemahiran di dalam metadologi dan pengetahuan tentang pelajar
dan isi kandung matapelajaran yang diajar.
3.
Guru memahami proses pembelajaran. Sebagia
guru, pelajar akan dipastikan faham tetang matapelajaran yang diajar, harapan
guru terhadap pelajar dan prosedur bilik darjah. Pelajar juga akan terbabit
secara aktif denga aktiviti pembelajaran dan guru memastikan pelajar dibimbing
dan ditunjuk ajar dengan melakukan penilaian kefahaman.
4.
Guru berperanan sebagai ‘broker pendidikan’,
mengetahui cara untuk mendapatkan maklumt tentang perkara yang diajar dan
mengetahui sumber-sumber maklumat yang terbaik tentang maatapelajaran tersebut.
5.
Guru mesti menunjukkan contoh teladan yang baik
supaya menjadi model atau ikutan pelajar.
6.
Guru mesti sanggup untuk berubah dan menerima
perubahan.
7.
Guru mesti berlaku adil dna saksama terhadap
pelajarnya tanpa mengambil kira soal jantina, bangsa, agama, kewargenegaraan,
status sosial dan perkara-perkara lain.
8.
Guru mesti melakukan persediaan untuk memngajar
sama ada menulis persediaan mengajar atau menyediakan bahan bantu mengajar
untuk aktiviti pembelajaran.
9.
Guru mempunyai kemahiran komunikasi yang
berkesan.
10. Guru
berperanan sebagia pembuat keputusan yang berkesan.
11. Guru
sentiasa mengambil berat tentang keselamatan dan kesihatan para pelajarnya.
12. Guru
mesti optimis terhadap pembelajaran setiap pelajar dan menyediakan persekitaran
yang positif dan membina bagi aktiviti pembelajaran.
13. Guru
mesti yakin dengan kebolehan setiap orang pelajar.
14. Guru
mempunyai kemahiran untuk melakukan tugas-tugas penilaian terhadapa
pembelajaran pelajar.
15. Guru
mempunyai kemahiran untuk bekerjasama dengan ibu bapa, rakan setugas, pihak
pentddbir dan staf-staf lain di samping sentiasa mengamalkan etika
profesionalisme perguruan.
16. Guru
sentiasa menunjukkan minat yang berterusan terhadap tanggungjawab
profesionalisme perguruan.
17. Guru
menunjukkan minat yang meluas terhadap sebarang aktiviti yang ada kaitan dengan
proses pembelajaran.
18. Guru
juga mesti pandai berjenaka tetapi tidak berlebihan supaya tidak menjatuhkan
kewibawaannya sebagia seorang guru.
19. Guru
mesti mahir mengenalpasti pelajar yang memerlukan perhatian khusus dalam
pembelajaran.
20. Guru
mesti menunjukkan kepada pelajar bagaimana matapelajaran yang dipelajari boleh
digunakan di dalam aspek kehidupan seharian.
21. Guru
mesti seorang yang boleh dipercayai.
0 komentar:
Posting Komentar